Για την επικοινωνιακή υποστήριξη του Ελληνικού Στρατού στο Έπος του 1940 είχαν συγκροτηθεί Διοικήσεις Διαβιβάσεων στο Γενικό Στρατηγείο, στα Τμήματα Στρατιάς, στα Σώματα Στρατού και στις Μεραρχίες, επανδρωμένες με αξιωματικούς ΜΧ, αλλά ξεχωριστές από τις Διοικήσεις Μηχανικού.
Μονάδες Διαβιβάσεων υπήρχαν όπως παρακάτω :
- Το Γενικό Στρατηγειο διέθετε τη Διλοχία Διαβιβάσεων Γενικού Στρατηγείου.
- Τα Τμήματα Στρατιάς διέθεταν από ένα Μικτό Λόχο ΔΒ.
- Κάθε Σώμα Στρατού διέθετε τρεις Λόχους Διαβιβάσεων: Λόχο Εκμεταλλεύσεως, Λόχο Ασυρμάτων-Οπτικών, Όρχο Διαβιβάσεων (ΔΜ).
- Κάθε Μεραρχία διέθετε δύο Λόχους Διαβιβάσεων: Λόχο Εκμεταλλεύσεως, Λόχο Ασυρμάτων-Οπτικών.
- Κάθε Ταξιαρχία διέθετε ένα Μικτό Λόχο Διαβιβάσεων.
- Για την υποστήριξη Επιμελητείας (ΔΜ) υπήρχαν η Σκευή ΜΧ Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Στην Παλαιστίνη της Μέσης Ανατολής η συγκροτηθείσα Ι Ελληνική Ταξιαρχία, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, περιελάμβανε μεταξύ των άλλων και Απόσπασμα Διαβιβάσεων Ταξιαρχίας. Ομοίως και η ΙΙΙ Ελληνική ορεινή Ταξιαρχία, η οποία συγκροτήθηκε μετά τη διάλυση της Ι και ΙΙ Ελληνικής Ταξιαρχίας, περιελάμβανε Απόσπασμα Διαβιβάσεων Ταξιαρχίας.
Τα χάλκινα καλώδια, οι ογκώδεις ασύρματοι, οι οπτικοί τηλέγραφοι, οι αγγελιοφόροι, καθώς και οι συνθηματικές φωτιές αποτέλεσαν τα κύρια μέσα επικοινωνιών του Ελληνικού Στρατού την περίοδο αυτή. Οι Διαβιβαστές κατασκεύασαν και συντήρησαν ένα εκτεταμένο δίκτυο τηλεφώνων, τηλεγράφων και ραδιοφωνικών σταθμών σε ολόκληρο το μέτωπο. Αυτό επέτρεψε την ταχεία μετάδοση εντολών, πληροφοριών και αναφορών, κάτι που ήταν απαραίτητο για τον συντονισμό των επιχειρήσεων. Οι γραμμές επικοινωνίας συχνά καταστρέφονταν από βομβαρδισμούς, πυροβολισμούς ή άλλες εχθρικές ενέργειες. Οι Διαβιβαστές εργάζονταν ακούραστα για να επιδιορθώσουν τις βλάβες αυτές, συχνά υπό τον κίνδυνο των εχθρικών πυρών. Η ασφάλεια των επικοινωνιών ήταν εξαιρετικά σημαντική. Οι Διαβιβαστές χρησιμοποιούσαν περίπλοκους κώδικες για να κρυπτογραφήσουν τα μηνύματα και να τα προστατεύσουν από την υποκλοπή από τους Ιταλούς. Πολλές φορές χρειάθηκε και ενεπλάκησαν στενά και αγωνίσθηκαν, όπως το απλό Πεζικο, Στο πυροβολικό και το Ιππικό, παρείχαν τις απαραίτητες επικοινωνιακές υπηρεσίες.
Οι Διαβιβαστές αντιμετώπισαν πολλές προκλήσεις κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου, όπως:
Το δύσβατο έδαφος: Το ορεινό και δύσβατο έδαφος της Ελληνοαλβανικής μεθορίου καθιστούσε δύσκολη την κατασκευή και τη συντήρηση των επικοινωνιακών δικτύων.
Οι αντίξοες καιρικές συνθήκες: Οι χαμηλές θερμοκρασίες, η βροχή και το χιόνι επηρέαζαν αρνητικά τον εξοπλισμό και τις επικοινωνίες.
Οι συνεχείς βομβαρδισμοί: Οι Ιταλοί βομβάρδισαν συστηματικά τις ελληνικές γραμμές επικοινωνίας, προκαλώντας σοβαρές ζημιές.
Συνολικά η συνεισφορά των Διαβιβάσεων στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο ήταν κρίσιμη και καθοριστική για την επιτυχία των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Χάρη στην αφοσίωση και την επαγγελματική τους κατάρτιση υπό το Όπλο του Μηχανικού, οι τότε Διαβιβαστές της τότε εποχής διασφάλισαν την ομαλή λειτουργία της επικοινωνίας, συμβάλλοντας έτσι στην αποτυχία της ιταλικής εισβολής. Η ιστορία των αγγελιοφόρων, εν πολλοίς άγνωστη στη λήθη της ιστορίας, κατά τη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού πολέμου, όπου αναδύεται, αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα ηρωισμού και αυτοθυσίας. Γενικά, έπαιξαν έναν κρίσιμο ρόλο στην υπεράσπιση της πατρίδας μας και αξίζουν τον απόλυτο σεβασμό και την αναγνώρισή μας, Συνέβαλαν ταυτόχρονα και στην αναγκαιότητα της επίσημης ίδρυσης του 5ου Όπλου του Ελληνικού Στρατού στις 8 Φεβ του 1946.
Παρακάτω σας παρουσιάζουμε δύο αποσπάσματα Διαταγών Επιχειρήσεων του 1940 που περιέχουν οδηγίες και πληροφορίες σχετικά με τις Διαβιβάσεις.
Διαταγή Επιχειρήσεων Ι Μεραρχίας διά την 1 Νοεμβρίου 1940
Η Mεραρχία θα κινηθή αύριον πρός τας κατευθύνσεις:
α) Φούρκα-Ταμπούρι-Γύφτισσα.
β) Πρίασπος – Λυκορράχη – Οξυά, προς κατάληψιν των κάτωθι αντικειμενικών σκοπών:
1) Φούρκα – Προφήτης Ηλίας – Σιουμαλάζαρη- Επάνω Αρένα.
2) Λιάγκη - Ταμπούρι - Καλύβια - Προφήτης Ηλίας - Σταυρός.
3) Μπολιάνα – Γύφτισσα.
Σ.Δ. Μεραρχίας. Προφήτης Ηλίας Επταχωρίου.
Άξων Διαβιβάσεων Συνταγματάρχου Δαβάκη. Προφήτης Ηλίας Φούρκας-Ταμπούρι.
Σήμα ότι κατέχεται ο 2ος αντικειμενικός σκοπός Αποσπάσματος Μισύρη. Δύο μεγάλαι πυραί αναπτόμεναι εις καταφανή σημεία ορατά εκ Σ.Δ. Μεραρχίας.
Σήμα δια την προχώρησιν Αποσπάσματος Μισύρη εκ του πρώτου προς τον δεύτερον αντικειμενικόν σκοπόν. Μεγάλη πυρά αναφθησομένη εις τον σταθμόν διοικήσεως Μεραρχίας.
Ο Μέραρχος
Β. Β ρ α χ ν ό ς
Υποστράτηγος
Γενική διαταγή Επιχειρήσεων Υπ’ αριθμ. 7/ 5-11-40 / ΤΑΞΙΑΡΧΙΑ ΙΠΠΙΚΟΥ
Αποστολή της Ταξιαρχίας. Να συνδεθή αντί πάσης θυσίας και κοπώσεως των μονάδων της, μετά της Μεραρχίας Ιππικού και με τα τμήματα της VIII Mεραρχίας εις Λάϊσταν ή Βρυσοχώρι, και να καταδιώξη προς Πάδες.
Σύνδεσμοι και διαβιβάσεις, δι’ αγγελιοφόρων ελλείψει ετέρων μέσων διαβιβάσεων.
Σ.Δ. Θέσις παρά τον υδροπρίονα ξύλινον παράπηγμα.
Αναφέρατε λήψιν.
Ο Ταξίαρχος
Δ η μ ά ρ α τ ο ς Σ.
Συνταγματάρχης Ιππικ.
Περισσότερες πληροφορίες γα την προπαρασκευή και δράση των Διαβιβάσεων κατά τον Β' ΠΠ μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο "ΟΙ ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΠΟΣ ΤΟΥ ΄40" του Ταξίαρχου ε.α. Νοταρίδη Χρήστου, Προέδρου της Εξελεγκτικής Επιτροπής του ΣΑΑΔΒ.